5 Manfaat Buat Wishlist Bersama Keluarga

 


Alhamdulillah, kita bertemu lagi di tahun baru 2024. Setiap kali masuk tahun baru, mestilah ada azam baru dan impian yang baru, betul tak? Kelmarin huda minta anak-anak tulis wishlist diorang dan mama papa baca dan sama-sama doa agar satu persatu impian anak-anak tercapai. Korang tahu tak, sebenarnya bagus tau bila kita buat wishlist bersama-sama pasangan dan anak-anak kita. Jom baca 5 manfaat buat wishlist bersama keluarga 

5 Manfaat Buat Wishlist Bersama Keluarga

Meningkatkan Komunikasi

1. Meningkatkan komunikasi dan keakraban keluarga. 

Membuat wishlist bersama keluarga akan memberi peluang ahli keluarga berdiskusi dan bertukar pendapat . Maka ia meningkatkan komunikasi dan keakraban keluarga, sebab setiap ahli keluarga mendengar, menghargai, dan mengetahui keinginan dan harapan masing-masing. Selain itu, anda juga boleh saling memberikan galakan dan motivasi untuk mewujudkan wishlist tersebut.


Throwback - Sarawak River Cruise, 2023. Alhamdulillah wishlist 2023 tercapai dengan jayanya!


Visi & Misi Keluarga 

2. Menyamakan visi dan misi keluarga.

Membuat wishlist bersama keluarga juga boleh membantu menyamakan visi dan misi keluarga. Anda boleh menentukan tujuan bersama yang ingin dicapai oleh keluarga, seperti membeli rumah baru, menabung untuk pendidikan anak, berkunjung ke tempat impian, dan sebagainya. Dengan demikian, anda akan lebih fokus dan terarah dalam menguruskan kewangan, waktu, dan sebagainya. 

Kreativiti & Inovasi

3. Mendorong kreativiti dan inovasi keluarga. 

Membuat wishlist bersama keluarga juga boleh mendorong kreativiti dan inovasi keluarga. Anda boleh mencari idea-idea baru yang menarik dan bermanfaat untuk keluarga, seperti mengikuti kursus bersama, membuat projek sosial, belajar hobi baru, dan sebagainya. Ia akan menambah wawasan dan pengalaman keluarga, serta meningkatkan keterampilan dan potensi masing-masing anggota keluarga.

Tanggungjawab

4. Memupuk rasa tanggung jawab dan disiplin keluarga. 

Membuat wishlist bersama keluarga boleh memupuk rasa tanggung jawab dan disiplin keluarga. Anda harus bertanggung jawab untuk menjaga komitmen dan konsistensi dalam mencapai wishlist tersebut. Anda juga harus disiplin dalam mengatur jadual, anggaran, dan prioriti keluarga. Ia akan membentuk karakter positif bagi keluarga, serta meningkatkan kualiti hidup keluarga.

Kebahagiaan Keluarga

5. Meningkatkan kebahagiaan dan kesejahteraan keluarga. 

Membuat wishlist bersama keluarga juga boleh meningkatkan kebahagiaan dan kesejahteraan keluarga. Anda akan merasakan kepuasan dan kebanggaan ketika berjaya mencapai atau melakukan hal-hal yang ada di wishlist tersebut. Anda juga merasakan kebahagiaan dan kesejahteraan ketika melihat anggota keluarga lainnya bahagia dan sejahtera. Ia akan meningkatkan ikatan emosi dan rasa cinta antara anggota keluarga. Seronok kan? Especially tengok senyuman bahagia anak-anak.


Throwback - Kebahagiaan selepas bercuti di Semporna dan kami ready naik flight menuju ke Kota Kinabalu untuk sambung Borneo Trip 2023. 

Baguskan lima manfaat buat wishlist bersama keluarga . Jadi, tunggu apa lagi? Segera buat wishlist bersama keluarga Anda, dan nikmati manfaat-manfaatnya bersama-sama. Semoga segala impian kami dan impian anda tercapai dengan izin Allah. InshaAllah.

Post a Comment

0 Comments