Panduan Asas Beli Rumah Pertama


Panduan Asas Beli Rumah Pertama | 
Hye Assalamualaikum semua! Pagi tadi huda borak-borak dengan adik yang baru sahaja kahwin tentang perancangan untuk pindah rumah. Bila cerita pasal rumah, banyak sangat aspek kena kita ambil tahu. Huda sendiri masih kurang ilmu tentang bagaimana sebenarnya untuk beli rumah. Jadi perkongsian huda hari ni, nak berkongsi tentang panduan asas beli rumah pertama. Semoga bermanfaat. 

Impak COVID-19 Kepada Pasaran Hartanah di Malaysia 

Sebelum huda berkongsi panduan untuk beli rumah , korang ada terfikir tak adakah sekarang waktu terbaik untuk beli rumah? Adakah pandemik COVID 19 memberi kesan pada pasaran hartanah di Malaysia? 


Pasaran hartanah telah menunjukkan beberapa tanda pemulihan seperti yang ditunjukkan oleh pertumbuhan dalam volum dan nilai urus niaga hartanah pada separuh pertama 2022 dan sepatutnya meneruskan laluan pemulihannya. Jumlah keseluruhan urus niaga hartanah di negara ini meningkat sebanyak 34.5% pada 1H 2022 berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya manakala nilai urus niaga melonjak sebanyak 36.1%. 

Namun begitu, pemaju hartanah masih mengambil sikap berhati-hati kerana kos bahan binaan telah meningkat dengan ketara dan pasaran masih belum pulih secukupnya untuk membolehkan mereka mendapatkan semula kenaikan kos daripada pembeli. Berdasarkan hasil tinjauan yang dijalankan oleh Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (REHDA) dan dikeluarkan baru-baru ini, pemaju hartanah di Semenanjung Malaysia melaporkan penurunan sebanyak 26% dalam pelancaran unit dan penurunan jualan sebanyak 5% pada 1H 2022 berbanding dengan tempoh yang sama tahun lepas. Tinjauan itu mendedahkan bahawa sejumlah 7,843 unit telah dilancarkan pada 1H 2022, di mana 45% atau 3,549 unit telah dijual dalam tempoh yang sama. Prestasi jualan telah menurun kerana 50% atau 5,303 unit telah dijual pada 2H2021 daripada 10,665 unit yang dilancarkan pada masa itu. Di samping itu, masih terdapat banyak cabaran di hadapan untuk pasaran hartanah menjelang 2023 memandangkan kemungkinan kelembapan ekonomi global dan juga kemelesetan seperti yang diramalkan oleh beberapa ahli ekonomi.

Covid-19 boleh membawa kepada kelembapan dalam pasaran hartanah komersial dalam jangka pendek, Malaysia boleh mendapat keuntungan dan menjadi lebih dipercayai dalam jangka pertengahan hingga jangka panjang kerana kawalan proaktifnya terhadap keadaan oleh rakyat Malaysia. 

Pasaran perumahan masa depan pasca-Covid-19 adalah pasaran pembeli. Sejak tahun 2010-an, pasaran perumahan sentiasa menjadi pasaran penjual. Harga rumah mungkin turun sedikit semasa Covid-19, pasaran perumahan akan tidak lama lagi kembali ke trajektori jangka panjang kenaikan harga sering melepasi kemelesetan ekonomi pemulihan pantas diperhatikan dalam pasaran selepas krisis disebabkan keyakinan oleh pembeli perumahan apabila peningkatan modal masa hadapan daripada sebenar pelaburan harta tanah perumahan. 

Industri hartanah itu sendiri hanya akan pulih bergantung kepada pemulihan ekonomi. Penguncupan pasaran perumahan yang disebabkan oleh Covid-19 tidak mungkin seteruk yang dialami di Asia 1997. Krisis Kewangan, kerana sebelum ini punca utamanya ialah sektor kewangan, manakala kali ini puncanya adalah kerana lemah sentimen pasaran dan kekurangan trafik pembeli dalam pasaran perumahan.


Bagaimana situasi kewangan masa hadapan? 


Berdasarkan statistik yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan Malaysia baru-baru ini, ekonomi Malaysia diunjurkan berkembang sebanyak 5% pada Q1 2022 dan bertambah baik sebanyak 8.9% pada Q2. Oleh itu, kerajaan telah menyemak semula unjuran pertumbuhan bagi tahun penuh 2022 daripada unjuran sebelumnya antara 5.3% hingga 6.3% kepada sekarang antara 6.5% hingga 7%. Namun begitu, memandangkan Covid 19 belum dihapuskan sepenuhnya, dan memandangkan jangkaan kelembapan ekonomi global yang sebahagiannya disebabkan oleh perang Rusia-Ukraine dan sekatan perdagangan berikutnya yang dikenakan oleh negara Barat ke atas Rusia serta tekanan inflasi di tengah-tengah pengetatan dasar monetari, KDNK negara itu. pertumbuhan untuk 2023 dijangka sederhana kepada antara 4% dan 5%.

Panduan Asas Beli Rumah Pertama


1) MODAL & BUDGET UNTUK BELI RUMAH


Panduan Budget 


Berapakah Modal yang perlu ada?
Modal membeli rumah pertama antara 15% -16% dari harga rumah yang nak dibeli 
(10% deposit + 3% S&P +2.5% pinjaman + 0.25% penilaian)


Pinjaman 
Asasnya 90% pinjaman untuk rumah pertama, namun ada juga bank yang tawarkan hingga 95%, 100% dan 105% bergantung pakej yang mereka tawarkan. 

Pinjaman rumah mestilah melebihi satu pertiga (1/3) gaji kasar. Korang boleh buat cek kira-kira bayaran pinjaman rumah di sini. 

Ada banyak kos lain dalam membeli rumah yang anda perlu ambil kira termasuklah bayaran wang pendahuluan/downpayment, kos guaman, duti setem, Memorandum Of Transfer (MOT), dan banyak lagi.

TIPS JIMAT BELI RUMAH PERTAMA 

  • keluarkan duit KWSP (Akaun 2) untuk membantu membayar pinjaman.
  • Semak inisiatif kerajaan seperti PR1MA, PPR, RUMAWIP dan Rumah Selangorku.
  • status bumiputera -perhatikan manfaat seperti lot bumiputera, kuota bumiputera, dan diskaun bumiputera.
  • Hubungi Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) berkenaan Skim Pembiayaan Deposit Rumah Pertama (ataupun Skim MyDeposit).
  • Ada sesetengah pemaju yang menawarkan pelbagai pakej, rebat pembeli awal, rebat bumiputera, Internet percuma, perabot dan peralatan elektrik percuma, serta banyak lagi.
Sebelum buat pinjaman pastikan anda sediakan dokumen berikut :-

  • Resit tempahan
  • Kad pengenalan/pasport
  • Slip gaji
  • Penyata bank
  • Resit cukai pendapatan
  • Penyata EPF

Pinjaman perumahan atau pembiayaan perumahan) ada banyak jenisnya. Antaranya :-
Pinjaman perumahan konvensional
  • Tempoh bayaran tetap
Pinjaman perumahan fleksi
  • Boleh buat bayaran lebih
Pembiayaan perumahan Islamik
  • Patuh syariah- tanpa riba
  • Bank beli rumah dan jual kepada anda pada kadar keuntungan dipersetujui


2) LOKASI & FASILITI 



Sebelum pilih rumah idaman, luangkan masa untuk buat kajian, pastikan hartanah yang kita beli ada potensi seperti dekat kemudahan awam dan fasiliti yang baik. Kemudian ajak pasangan kita ronda-ronda kawasan yang kita berminat tu pada dua waktu yang berlainan, sekali siang sekali malam. Jika padat dengan orang, ada potensi untuk disewakan pada masa hadapan. Jangan mudah buat keputusan dedengan melihat satu hartanah, lihat 10001 hartanah, banding beza dan kemudian pilih terbaik! 


Bila lokasi rumah dan modal serta  pinjaman sudah selesai, tunggu sahaja kunci rumah pertama diserahkan pada kita.  Semoga perkongsian huda ini dapat beri panduan asas sebelum anda mulakan langkah pertama milik rumah pertama. Semoga segala urusan dipermudahkan dan dapat miliki rumah terbaik! 




Post a Comment

0 Comments