Kembara KBBA9 Ke Peladang Setiu Agro Resort - Part 3


Assalamualaikum. Hari kedua kembara KBBA9 Ke Peladang Setiu Agro Resort,kami telah melakukan 4 aktiviti menarik yang sangat berharga untuk kami semua. 

Aktiviti pertama adalah mencabar keberanian diri dengan tempat tinggi. Flying Fox di  Peladang Setiu Agro Resort adalah antara yang tertinggi di Malaysia dan yang paling selamat! So rugi kan kalau tak cuba.

Encik Nik, trainer yang berpengalaman, memberikan tunjuk ajar cara memakai alat keselamatan sebelum melakukan aktiviti Flying Fox


Jom layan video huda melakukan aktiviti Flying Fox di  Peladang Setiu Agro Resort




Aktiviti kedua kami semua meneroka Laguna Agro Resort Setiu yang terletak di Kg Limau Nipis, Gong Batu Setiu. Kami semua memandu kereta ke sini lebih kurang 15 minit dari Peladang Setiu Agro Resort, kemudian menaiki bot dalam 5 - 10 minit untuk sampai ke destinasi yang menarik ni.,




Laguna Agro Resort Setiu ini mempunyai lagun yang terpanjang di Malaysia yang kaya dengan "seafood" seperti kepah,lokan dan kekapis.  Terletak di kawasan Setiu Wetland atau tanah becah yang cantik dan memukau. Mempunyai keluasan 880 hektar dan mengunjur sepanjang 26 km yang kaya dengan hidupan wetland seperti pokok bakau dan nipah dan pelbagai spesis burung. Di sini juga kaya dengan ketam nipah, kerang-kerangan, spesis ikan marin dan sebagainya.




Pengalaman yang memang tak dapat di lupakan sepanjang huda berada di sini. Baru lah rasa macamana nelayan berpanas di lautan demi rezeki untuk keluarga mereka. Seronok sangat bila berjaya cari lokan, kepah dan kekapis dengan tangan sendiri. Bertambah seronok, lepas penat lelah dapat makan seafood yang fresh di sini.  Teringin nak pergi sini lagi dengan family sendiri nanti.





Aktiviti ke tiga kami di teruskan dengan menuju ke destinasi unik sambil minum petang di Kekabu Inn


Satu destinasi yang sangat unik yang terletak di kawasan persendirian. Di sini juga ada sungai yang bersih untuk mandi manda, memang syok kalau bercuti bersama keluarga di sini.


Jemput follow facebook : Desa Kekabu Inn

Penutup hari kedua Kembara KBBA9 Ke Peladang Setiu Agro Resort adalah dengan aktiviti keempat iaitu BBQ Dinner dan senaman suara.

Alhamdulillah, terima kasih Allah atas nikmat hari yang indah dan penuh dengan perkara baru dalam kamus hidup huda. Semakin banyak yang kita teroka tentang alam ciptaan Allah, semakin kita sedar, nikmat Allah kepada kita sangat-sangat luas, lebih luas dari lautan dan langit.

Nantikan sambungan  Kembara KBBA9 Ke Peladang Setiu Agro Resort - Part 4.

Post a Comment

1 Comments

Lynda Che Lah said…
mesti sedap makan lokan tu fresh