Sunday Date | Makan Sashimi di Sushi King

Sunday Date | Makan Sashimi di Sushi King


Dulu Huda sangat skeptical nak makan raw fish sebab banyak baca mudaratnya. Tapi bila dah cuba sendiri ketika jamuan Raya Klook Kreator di Le Meriden Putrajaya bulan lepas, kawan-kawan recomend suruh try sashimi. Huda pun cuba, and guess what! First attempt makan sashimi dan wasabi buat kan huda teringat-teringat! sedap rupanye sashimi ni.. So apa lagi, ajak encik suami dating makan sashimi di Sushi King!

Apa itu Sashimi?


Sashimi ialah hidangan Jepun makanan mentah yang dihiris nipis, biasanya ikan dan makanan laut, tetapi juga kadangkala daging lain.

Harga Sashimi di Sushi King 



  

Beza Sashimi dan Sushi


Sushi dibuat dengan seasoned, vinegared rice kemudian digulung dalam seaweed yang dipanggil nori di sekeliling inti makanan laut, sayur-sayuran dan lain-lain. sushi sentiasa dibuat dengan nasi, sedangkan sashimi just the raw item by itself.



Manfaat Makan Sashimi

 Sashimi adalah makanan yang sihat dan berkhasiat yang rendah kalori dan lemak. Ia juga merupakan sumber protein yang baik, asid lemak omega-tiga, dan vitamin A dan D. Sashimi juga dikenali sebagai antioksidan yang tinggi, yang boleh membantu melindungi tubuh anda daripada kanser dan penyakit lain.


Huda suka makan bersama wasabi dan juga jeruk halia

Risiko Makan Sashimi

Ikan segar secara luaran berwarna cerah,shiny, tanpa discoloration or slimy spots. Kalau ikan tu nampak dull dan kering atau ada discoloration, ia menunjukan spoilage atau rosak.

Selain itu tekstur ikan haruslah  firm and spring back bila di tekan / pressed lightly.  kalau ikan itu mushy, memang confirm tak fresh! Maka wujud potential risks of bacterial contamination and parasitic infections. So wanita mengandung dan kanak-kanak tidak digalakkan makan sashimi.

Sekian cerita panjang lebar tentang Sashimi. Kadang-kadang makan okay lah dengan harganya yang agak keras juga kan? Semoga hujung bulan nanti Huda ada review hotel 5 star, ada lah menu sashimi ni nanti! Stay tuned, end month nanti Huda spill review staycation kat mana!


Post a Comment

0 Comments