Cara Pilih Moisturizer Untuk Elak Masalah Muka Berminyak



Kenapa Muka Berminyak Lepas Pakai Moisturizer ? 


Hye ladies! Huda nak tanya ni Korang pernah tak alami masalah ni, pakai moisturizer tapi muka jadi lagi makin berminyak ? Memang sangat tak selesa kan? Paling tak best, mulakan jerawat naik!
Huda pun pernah alami masalah sama dulu. Soa kali ni huda nak share dengan korang kenapa muka boleh jadi lebih oily lepas pakai moisturizer. Semoga perkongsian kali ni boleh jadikan panduan untuk korang untuk lebih berhati-hati memilih moisturizer.

1. Kenali Kulit Sebelum Pakai Moisturizer

Illustrasi di bawah boleh dijadikan sebagai guide macamana kita nak kenalpasti kulit wajah kita


Penting untuk kenali jenis kulit korang dan pilih moisturizer yang sesuai. Kalau salah beli dan guna tu yang jadikan kulit berminyak lepas pakai moisturizer. Macam huda jenis kulit berminyak. Biasanya berpunca kulit dehydrated. Jadi huda harus pilih moisturizer jenis oil-free, non comedogenic and light weight.

2. Pakai Moisturizer Terlalu Banyak atau Sikit!




Ilmu skincare ni memang luas, termasuk juga kuantiti berapa banyak nak pakai. Salah kuantiti diri sendiri merana. Gambar di atas antara panduan penggunaan skincare yang betul.

3. Tunggu Lama Sangat Lepas Cleansing


Tahu bila korang biar lama sangat selepas mencuci muka , korang akan rasa dehydrated . Bila muka dehydrated itu boleh menjadi punca muka berminyak. So better lepas cuci muka, lap dengan kain bersih dan terus pakai moisturizer.


Pengalaman Diri Sendiri Bila Salah Guna Moisturizer




Muka berminyak, jerawat halus-halus pun banyak naik kat muka.. Tona kulit pun tak sekata…

Huda sendiri alami masalah ni. Biasalah dulu takde ilmu, main pakai jer ikut trend dan orang pakai, kita pun nak pakai jugak! Rupanya diri sendiri tak kenal jenis kulit sendiri. Pernah jerawat naik meriah atas muka sebab pilih moisturizer. Sedih sangat time tu, memang down giler. Nak keluar kena cover dengan concealer. Tambah sedih jerawat meninggalkan bekas jerawat.. So korang hati-hatinya jangan salah pilih moisturizer.

Bagaimana Aqua Whitening Cream Boleh Atasi Masalah Muka Berminyak?


Ini moisturizer yang huda gunakan lepas ada ilmu tentang pilih skincare terbaik! Kenapa huda pilih guna Aqua Whitening Cream ni sebagai moisturizer?

Kulit huda jenis combination skin, so huda check dulu, produk ni sesuai dengan all skin types.


Bagaimana Aqua moisturizer boleh bantu mengawal dan mengatasi masalah kulit berminyak?

1) Tekstur “Water-Based”

Tekstur water based pada Aqua moisturizer ni berfungsi menyejukkan kulit dan diformulasikan dengan ekstrak Herba yang meningkatkan penyerapan jauh ke dalam kulit. Bahan semulajadi tumbuhan menenangkan kulit dengan tekstur water based dengan cepat menyerap tanpa meninggalkan rasa melekit.

2) Non- Comedogenic

Aqua moisturizer mengandungi "Camellia Japonica Seed Oil" yang bersifat non-comodogenic tidak menyumbatkan pori. Jadi kulit bebas bernafas.

"Niacinamide" pula mengawal minyak berlebihan keluar dari kulit, jadi kulit kurang berminyak. Tekstur water based pelembap ni yang sangat mudah disapu rata dan juga cepat meresap ke dalam pori muka tidak menyumbatkan pori maka kulit kurang mengeluarkan peluh lah.
Memang orang macam huda yang kulit berminyak ni sangat sesuai gunakan aqua moisturizer ni.

3) Formulasi yang Selamat!

Tidak mengandungi bahan merbahaya, bebas alkohol, bebas sulfat dan bebas paraben. Sesuai untuk semua jenis kulit kering, berminyak dan jenis kombinasi



Sebab utama huda pilih moisturizer ni adalah ianya WATER-BASED dan ada herbal extracts. Dengan moisturizer yang berasakan air ni memang cepat meresap dalam kulit, tak rasa melekit dan rasa ringan jer


Tekstur yang ringan , dan memang terbukti ianya water based bila lepas sapu, terus bertukar dari tekstur cream menjadi water droplet . kemudian meresap ke dalam kulit dengan sempurna. Tanpa beri kesan berminyak dan melekit.

 
My personal experience, lepas amalkan Aqua Whitening Cream ni memang best kesan pada kulit wajah dan sangat berpuas hati. Takde jerawat dan masalah kulit berminyak pun dah dapat di atasi . Korang boleh dapatkan maklumat lebih lanjut, klik jer link di bawah :-



Website
www.hansaegee.com/shop

Instagram
https://www.instagram.com/hansaegeenature/

Facebook
https://www.facebook.com/HansaegeeNature/

Youtube
https://www.youtube.com/c/HansaegeeNatureMalaysia









Post a Comment

0 Comments