Jom Rasai Pengalaman Unik dan Luar Biasa Bercuti di Penang

Apa plan Cuti Sekolah 2021 korang? Waktu cuti adalah waktu huda akan luangkan bersama dengan keluarga cipta memori dan pengalaman baru jelajah pelbagai tempat menarik di Malaysia. Salah satu negeri yang huda nak repeat pergi lagi adalah Penang. Sebab huda baru dapat tahu di Penang ada banyak lagi tempat menarik untuk korang rasai pengalaman unik dan luar biasa. Jom kita start planning itinerary bercuti ke Penang, rasanya 2 hari memang tak cukup . boleh tak kita bercuti seminggu jer kat Penang ? hehe…



Senarai Tarikan Unik dan Luar Biasa Di Penang - Jom Experience Penang!


1) Tapak yang UNESCO iaitu Tapak Warisan Dunia UNESCO George Town . Di sekitar George town anda boleh berjalan atau sewa basikal dan bergambar dengan street arts yang famous.



2) Tapak yang UNESCO iaitu Rizab Biosfera UNESCO Bukit Bendera yang baru mendapat pengiktirafan .





3) Balik Pulau :
Kawasan desa Balik Pulau yang menawan menyediakan pelbagai khazanah untuk pencinta alam, dari pantai terpencil ke rumah kampung tradisional, ladang, perkampungan nelayan, ladang haiwan dan sawah padi.





Pengunjung boleh menikmati perjalanan yang indah melalui landskap luar bandar yang tenang di Balik Pulau dengan berbasikal dan meneroka industri rakyat kampung, ladang dan pantai.



4) Teluk Bahang

Hutan Teluk Bahang adalah pusat tarikan ekopelancongan moden seperti :-



  • Boulder Valley Glamping,

Menawaran pengalaman glamping yang mewah yang terletak di dalam hutan hujan Teluk Bahang. Tempat glamping menawarkan penginapan mewah dengan bilik mandi en suite dan peluang yang tidak ternilai untuk bangun dengan bunyi kicauan burung atau meringkuk di bawah bintang di tepi unggun api pada waktu malam.



  • Tropical Spice Garden

Pengunjung juga boleh menikmati alam semula jadi di Tropical Spice Garden, di mana mereka boleh bersiar-siar di bawah pokok pala yang menjulang tinggi dan berehat di tepi kolam yang indah dengan teratai air terapung dan ikan koi berenang.



  • Taman Tema ESCAPE

Bagi anda sukakan aktiviti air dan juga berani , jangan lupa merasai sendiri bermain di gelongsor air terpanjang di dunia dengan gelaran Rekod Dunia Guinness di Taman Tema ESCAPE menjanjikan kegembiraan selama empat minit yang mendebarkan yang berzigzag melalui hutan semula jadi dan kanopi pokok serta membentang sepanjang 1,111 meter.

  • Entopia by Penang Butterfly Farm.

Tempat perlindungan rama-rama dan serangga tropika pertama di dunia — Entopia oleh Ladang Rama-rama Pulau Pinang . Di sini kira-kira 15,000 rama-rama terbang bebas terbang! Entopia by Penang Butterfly Farm juga mempunyai pusat penemuan dalaman yang menampilkan dua tingkat pameran dan aktiviti pembelajaran, membolehkan pelawat meneroka sendiri dunia invertebrata melalui pelbagai stesen pendidikan interaktif.



5) Seberang Perai

  • Butterworth Art Walk

Kawasan menarik untuk bergambar dengan latar belakang berwarna-warni sambil mendidik pengunjung tentang ekonomi dan sejarah pertanian tanah besar.



  • Pulau Aman

Pulau terpencil Pulau Aman menawarkan ketenangan dan pemandangan indah kepada pengunjung, bot nelayan yang berwarna-warni, tapak bersejarah, pantai yang indah, dan hidangan makanan laut yang pelbagai. Selain itu, terdapat juga aktiviti menarik untuk mereka yang sukakan cabaran seperti berkayak, memancing, meredah hutan, berkhemah dan banyak lagi di Pulau Aman.

  • Taman Rimba Bukit Mertajam

Taman ini yang terkenal dengan pokok mengkundur gergasi yang dianggarkan berusia lebih 80 tahun. Pokok itu sangat besar pada akar tunjangnya sehingga memerlukan kira-kira 20 orang berganding tangan untuk mengelilinginya


  • Frog Hill

Ia juga dikenali sebagai Bukit Katak ialah tempat kegemaran para naturalis yang gemar dan digelar sebagai jawapan Pulau Pinang kepada Jiuzhaigou yang terkenal di China. Terletak berhampiran dengan Kampung Agong, Frog Hill menjanjikan pengunjung pemandangan dramatik kolam berwarna biru kehijauan dan sesekali melihat kerbau liar yang berkubang di dalam air.

  •  Kampong Agong

Sejak 2018, Kampong Agong merupakan port wajib bagi instagrammers yang sentiasa mencari instaworthy spot untuk bergambar Terletak di Bakar Kapur di Penaga, pokok kelapa taman tema luar bandar, sawah padi, rumah kayu tradisional dan piano, buaian dan sarang gergasi .



Promosi Experience Penang




Nak Bercuti Ke Penang dengan Harga Diskaun?

Promosi Experience Penang ini disokong dengan tawaran yang sangat berbaloi di laman web penangtraveldeals.com. Anda boleh menyemak  tawaran menarik seperti Tawaran Hotel Terbaik, Tawaran Tarikan Terbaik, Pakej Pelancongan Terbaik, Tawaran Perjalanan Penting Terbaik, Produk Pulau Pinang Terbaik, Tawaran Bawa Pulang/Penghantaran Terbaik, serta Tawaran Perkahwinan Terbaik.


Promosi ini menawarkan pengunjung pengalaman yang berbeza dan penjimatan yang besar untuk penginapan, tarikan dan lawatan. Selain itu, kempen “Experience Penang” juga dipaparkan pada platform e-dagang seperti Klook dan Shopee dengan promosi berterusan sehingga akhir tahun, menawarkan pakej pelancongan yang menarik.

Selamat ke Nak Bercuti Ke Penang?


Kita masih belum “menang” dan kita tiada pilihan kena hidup dengan gaya hidup sentiasa berjaga-jaga dengan SOP agar sentiasa selamat.

Untuk memastikan perjalanan yang lebih selamat kepada pelawat sambil mengekalkan usaha negeri untuk memulihkan industri pelancongan Pulau Pinang, Pulau Pinang melancarkan kempen "Pelancongan Bertanggungjawab Pulau Pinang" dan "Program Akreditasi Keselamatan COVID-19" pada tahun lepas untuk mengukuhkan langkah pencegahan yang dilakukan oleh pemain industri pelancongan Pulau Pinang.

Inisiatif ini adalah yang pertama seumpamanya di Malaysia, bertujuan untuk menyemai keyakinan dalam pengembara apabila melawat Pulau Pinang. Pelawat mesti mendaftar masuk dan keluar melalui MySejahtera dan mematuhi pemeriksaan suhu, sanitasi biasa, penjarakan fizikal, dan topeng berganda semasa melawat Pulau Pinang untuk memastikan percutian yang selamat semasa lawatan mereka ke Pulau Pinang.





InshaAllah, pengalaman diri sendiri, pada bulan lalu huda bawa keluarga bercuti ke Penang, dan memang yakin dengan keselamatan ketika bercuti sepanjang di sana. Dan kami merancang nak repeat lagi holiday Penang dalam masa terdekat.






















Post a Comment

1 Comments

umminani said…
best Penang. memang akan kesana bila menuju ke utara. in love la dengan pulau dan juga kawasan sekitar. Sedia duit je , sebab makana banyak dan sedap-sedap.