Takut yer tengok makanan viral sekarang warna warni dengan perwarna tiruan....


Takut yer tengok makanan viral sekarang warna warni dengan perwarna tiruan....
| Ramai yer share makanan viral warna warni.. aduhai huda tengok memang kecut perut jer , tak berani nak makan. Sebab tahu mesti banyak guna pewarna tiruan. Kalau pewarna semulajadi takde kot menyerlah sangat. Korang tak takut ke??


Takut yer tengok makanan viral sekarang warna warni dengan perwarna tiruan....



Tak salah nak cari kelainan dalam bisnes agar nampak menarik. Tapi kan, apa yang korang jual sebagai peniaga dengan penggunaan warna sintetik yang membahayakan kesihatan tak rasa bersalah ke?

Huda memang tak terliur tengok lalu lalang kat wall socmed makanan warna warni ni yang menggunakan perwarna sintetik ni...

Pewarna sintetik memang digunakan secara meluas untuk :-




  • mengimbangi pemudaran warna kerana paparan cahaya, udara, perubahan suhu dan kelembapan
  • memperbaiki variasi warna
  • menguatkan warna yang terjadi secara semulajadi
  • mewarnai bahan makanan yang tak berwarna
  • membuat makanan lebih menarik sehingga mengundang selera


Nak tahu tak apa bahayanya pewarna tiruan ni?





#1 Tartrazine (E102 atau Yellow 5)

Tartrazine adalah pewarna kuning yang banyak digunakan dalam makanan dan ubat-ubatan. Selain berpotensi meningkatkan hiperaktiviti kanak-kanak, pada sekitar 1- 10 dari sepuluh ribu orang , tartrazine menimbulkan kesan samping langsung seperti urtikaria (ruam kulit), rinitis (hidung meler), asma, purpura (kulit lebam) dan anafilaksis sistemik (shock).

#2 Sunset Yellow (E110, Orange Yellow S atau Yellow 6)

Sunset Yellow adalah pewarna yang dapat ditemukan dalam makanan seperti jus jeruk, aiskrim, keju, jeli, minuman soda dan banyak ubat-ubatan. Untuk sekelompok kecil individu, konsumsi pewarna aditif ini dapat menimbulkan urtikaria, rinitis, alergi, hiperaktif, sakit perut, mual, dan muntah.

Dalam beberapa penelitian sainstifik, zat ini telah dihubungkan dengan peningkatan kejadian tumor pada haiwan dan kerosakan kromosom, namun kadar konsumsi zat ini dalam kajian tersebut jauh lebih tinggi dari yang dikonsumsi manusia.

Kajian Organisasi Kesihatan Dunia (WHO) tidak menemukan bukti insiden tumor meningkat baik dalam jangka pendek dan jangka panjang kaerana konsumsi Sunset Yellow.

#3 Ponceau 4R (E124 atau SX Purple)

Ponceau 4R adalah pewarna merah hati yang digunakan dalam berbagai produk, termasuk selai, kuih, agar-agar dan minuman ringan. Selain berpotensi memicu hiperaktiviti pada kanak-kanak, Ponceau 4R dianggap karsinogenik (penyebab kanser) di beberapa negara, termasuk Amerika Serikat, Norwegia, dan Finlandia.

US Food and Drug Administration (FDA) sejak tahun 2000 telah menyita permis dan makanan buatan Cina yang mengandung Ponceau 4R. Pewarna aditif ini juga dapat meningkatkan serapan aluminium sehingga melebihi batas toleransi.

#4 Allura Red (E129)

Allura Red adalah pewarna sinetis merah jingga yang banyak digunakan pada makanan dan minuman. Allura Red sudah dilarang di banyak negara lain, termasuk Belgia, Perancis, Jerman, Swedia, Austria dan Norwegia.

Sebuah kajian menunjukkan bahwa reaksi hipersensitif terjadi pada 15% orang yang menggunakan Allura Red. Dalam kajian itu, 52 peserta yang telah menderita gatal-gatal atau ruam kulit selama empat minggu atau lebih diikutkan dalam program diet yang sama sekali tidak mengandung Allura Red dan makanan lain yang diketahui dapat menyebabkan ruam atau gatal-gatal.

Setelah tiga minggu tidak ada gejala, para peserta kembali diberi makanan yang mengandung Allura Red dan dimonitor. Dari pengujian itu, 15% kembali menunjukkan gejala ruam atau gatal-gatal.

#5 Quinoline Yellow (E104)

Pewarna makanan kuning ini digunakan dalam produk seperti aiskrim dan minuman energi. Zat ini sudah dilarang di banyak negara termasuk Australia, Amerika, Jepang dan Norwegia karena dianggap meningkatkan risiko hiperaktiviti dan serangan asma.

Bukan sekadar makanan jer ada pewarna , dalam minuman pun ada macam teh hijau siam, teh kuning dan macam-macam lagi.. 

Aduhai, korang semua jom kita sama-sama ambil langkah proaktif educate anak-anak kita, bahaya pewarna.. tak takut ke anak-anak kita terdedah dengan risiko cancer hanya kerana  makanan? 


Kat rumah huda pun ada pewarna , tapi rasa cam nak buang jer lah. Buat apa makanan nampak cantik lepas tu beri mudarat pada family ? Untuk peniaga harap korang tak payah lah jual warna warni sangat ni, aduhai... kena fikir, kalau berniaga makanan yang beri mudarat pada pelanggan agak-agak Allah berkati ke Allah murka... hidup kita setiap saat dan perbuatan nak dapat redha Allah..maka renung-renungkan... 

Pilihlah makanan homemade dan dari sumber natural... 



Post a Comment

0 Comments