10 Hidangan Berasaskan Mi Yang Mesti Anda Cuba Di Malaysia




Hari-hari asyik makan nasi, tak best juga. Tapi kita beruntung kerana dalam Malaysia ini ada pelbagai jenis hidangan yang boleh di makan. Salah satu daripadanya adalah hidangan mi. Hidangan mi di Malaysia ada pelbagai jenis. Rasanya juga enak hinggakan tak tahu nak pilih menu mi yang mana satu untuk di makan.


10 Hidangan Berasaskan Mi Yang Mesti Anda Cuba Di Malaysia

Antara menu hidangan mi yang memikat selera ini adalah seperti asam laksa Penang, char kuey teow, mee udang, mee kari mee hokkien, mee bandung dan banyak lagi. Lebih bernasib baik kerana ada perkhidmatan food delivery dari Foodpanda. Melalui Foodpanda pelbagai makanan boleh ditempah.


Image from Flickr



1. Asam Laksa (Laksa Penang)


Hampir setiap wilayah di Malaysia mempunyai laksa versi mereka sendiri, jadi berhati-hatilah semasa membuat pesanan - pastikan anda mendapat apa yang anda inginkan. Daripada kebanyakannya, asam laksa Penang adalah yang paling terkenal dan biasanya terdapat di seluruh negara. Tetapi tentu saja, jika anda mahukan rasa Penang sebenar, anda mesti pergi ke Pulau Pinang.


Asam Laksa Penang adalah mi tebal dalam kuah ikan yang menyengat, dihiasi dengan timun, nanas, dan bawang. Topping lain termasuk daun ketumbar, daun pudina, hirisan limau, dan telur.
Image from Flickr


2. Char Kuey Teow

Hidangan lain yang berasal dari Pulau Pinang, char kuey teow adalah pad thai versi Malaysia.

Mee leper digoreng dengan kicap gelap di dalam kuali, biasanya pada api arang terbuka (untuk rasa yang sedikit hangus). Ia disertai dengan kerang, udang, cili, telur, tauge dan daun bawang. Kandungan untuk hidangan ini adalah pilihan anda sendiri, dan mi selalu dimasak mengikut pesanan, jadi jangan ragu untuk membuat permintaan khas.

3. Mee Udang

Hidangan ini biasanya menggunakan dua jenis mi dalam mangkuk yang sama iaitu mee dan bee hoon. Ia dilengkapi dengan sup gelap perisa udang, kek ikan, hirisan daging, dan tauge, dihiasi bawang merah goreng dan daun bawang cincang.

Stok sup dibuat dengan udang kering, kepala udang, lada putih, bawang putih, dan rempah lain.

Image from Flickr

4. Mee Kari

Mee kari adalah mee kuning yang dinikmati bersama dengan kuah kari. Tetapi tidak seperti kari India, kuah kari ini mempunyai rasa sitrus dan berkrim. Biasanya mengandungi santan, udang, kerang, tauhu goreng, cili thai, potongan ayam, dan daun pudina.

5. Mee Hokkien

Mee hokkien boleh didapati dalam versi sup dan kering. Yang sedap, paling popular di Pulau Pinang, dimasak dalam kuah sup berasaskan daging, ditambah dengan udang, daging, telur, tauge, bayam air, dan dihiasi bawang merah goreng. Pasta cili disajikan di sebelah untuk menambahkan rasai.

Versi kering lebih popular di Kuala Lumpur dan dilengkapi dengan daging, udang, kek ikan, sotong, dan kubis yang direbus dalam kicap. Diisi dengan kiub daging sebagai hiasan.

Image from Flickr


6. Cili Pan Mee kering

Hidangan mi ala Hakka ini disajikan dengan daging cincang, bawang hijau cincang, bawang putih goreng, bawang merah goreng, ikan bilis goreng, cendawan, cili kering, dan telur rebus. Apabila dihidangkan dalam mangkuk, ia kelihatan seperti hidangan nasi Korea iaitu bibimbap, dengan telur di tengahnya dan semua hiasan lain di sekitarnya.

Cili pan mee kering terasa paling enak apabila semuanya dicampur bersama termasuk telur berair dan semua cili kering. Sekiranya anda tidak dapat menangani pedas. Cuba masukkan sedikit dan lihat berapa perbezaannya.

7. Wonton Mee

Wonton adalah nama lain untuk ladu. Seperti Hokkien mee, wonton mee juga terdapat dalam versi kering dan berkuah. Untuk jenis yang kering, mi telur dilumurkan dengan kicap, bok choy, daging cincang, dan potongan daging panggang.

Untuk versi sup, mi dan daging dicampurkan bersama wonton dalam mangkuk sup.

Image from Flickr



8. Mi Bandung

Sekiranya anda berada di Muar, sebuah bandar di bahagian selatan Malaysia, anda mesti mencuba hidangan mi yang terkenal iaitu mi bandung Muar. 
Secara tradisional, ia hanya terdiri dari mi kuning dalam sup manis dan pedas yang terbuat dari campuran cili, bawang, rempah, pasta udang, udang kering, dan telur. Versi kemudian diperbaiki dengan penambahan udang, daging, kek ikan, dan sayur-sayuran.


Ia boleh didapati di seluruh Malaysia, tetapi sama seperti asam laksa, jika anda ingin merasakan yang asli, lebih baik pergi ke tempat asalnya.


9. Mi Goreng Mamak

Oleh kerana mi goreng boleh disebut ‘mi goreng’, anda mungkin akan menemui banyak versi yang berbeza. Setiap penjual makanan mempunyai resipi rahsia mereka sendiri.

Dalam sepinggan mi goreng, anda akan menemui ayam, telur, kek ikan, tauge, dan sayur-sayuran lain. Tetapi mi goreng mamak istimewa juga kerana ia mengandungi kentang dan tauhu. Anda boleh menemuinya di salah satu restoran mamak (Muslim India) 24 jam di pelbagai lokasi dalam Malaysia.

10. Laksa Sarawak

Berasal dari Sarawak, sebuah negeri di Malaysia Timur, hidangan ini terdiri daripada mi (biasanya bee hoon) yang disajikan dalam sup santan kelapa rempah yang beraroma. Ia turut dihiasi dengan ayam cincang, telur dadar, tauge, udang, dan dihiasi dengan ketumbar. Rasanya berkrim dan pedas.

Image from Flickr




Tengok gambar makanan di bulan puasa begini, menggugat iman juga ni. Bagi yang teringin, bolehlah dijadikan sebagai menu berbuka nanti. Tanpa perlu keluar rumah, masih boleh dapatkan makanan yang dihajati melalui aplikasi Foodpanda.

Semoga kita semua akan terus dapat berpuasa dengan tenang walaupun negara sedang bergelut dengan kes Covid-19 yang makin meningkat. Saling panjatkan doa dan semoga doa-doa kita di bulan Ramadhan ini, Allah SWT perkenankan.




Post a Comment

0 Comments