Tips Atasi Masalah Bau Badan Dengan Efektif



Tips Atasi Masalah Bau Badan Dengan Efektif  | Bau badan bukan isu yang remeh kita boleh abaikan. Namun ia masalah yang harus di atasi segera!! Jika tidak atasinya, self confidence pun menurun, orang lain pun tak selesa dengan kita.Sangat tak best kan?  Jom kita sama-sama kongsi tips berikut untuk membantu atasi masalah bau badan dengan efektif serta kesannya di rasainya dengan cepat!

Punca Masalah Bau Badan

Betul ke bau badan sebab peluh?

Jawapannya TIDAK!
Bau badan adalah disebabkan oleh bakteria yang menguraikan peluh menjadi asid lemak, kemudian mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.

Makanan Juga Punca Badan Berbau

Kelenjar Ekrin ditemui di seluruh tubuh anda. Peluh yang dikeluarkan biasanya tidak berbau, namun ia boleh mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan jika anda makan dan minum sesuatu. Antaranya adalah bawang putih, rempah, alkohol dan ubat-ubat tertentu.

Kelenjar apokrin biasanya ditemui di bahagian badan yang berbulu, seperti ketiak dan kawasan kemaluan. Ia muncul sewaktu mencecah usia baligh dan membebaskan bahan kimia semula jadi seperti pheromone. Peluh daripada kelenjar apokrin mengandungi protein yang banyak, maka ia adalah sumber makanan yang terbaik untuk bakteria. Jadi, mereka yang mempunyai kelenjar apokrin aktif yang banyak menghasilkan bau badan dengan lebih cepat.

Gemuk Jadikan Lebih Mudah Badan Berbau ?

Berat badan yang melampau atau mengalami masalah kesihatan seperti diabetes boleh memburukkan lagi masalah bau badan. Kebiasaannya, ia adalah tanda terlalu banyak bakteria pada kulit.

Tips Atasi Masalah Bau Badan Dengan Efektif


1) Mandi dengan betul

Luangkan masa mandi dengan betul. Sental bahagian tubuh seperti ketiak,celah peha  dan kaki dengan betul. Pilih mandian anti bakteria. 

2) Menggunakan Deodorant

Selepas mandi, semburkan deodorant. Untuk pilihan terbaik gunakan dedorant semulajadi seperti deodorant TYAX. 





Kelebihan Deodorant TYAX 

  • Effective halang bau
  • Anti gelap
  • Anti pedih
  • Anti yellow stain
  • Boleh tahan sehingga 4 bulan ikut penggunaan
  • Lulus KKM
  • Berbau Wangi
  • Halang jerawat dari tumbuh/bisol

Paling best, Money Back Guarantee jika tak berkesan. Maka, TYAX ni pilihan terbaik berbanding deodorant lain di pasaran. 

3) Sembur Minyak Wangi Pada Titik Nadi




4) Lap Rambut Dengan Kering
Bau badan juga boleh datang dari rambut yang tidak di jaga dengan rapi . Selepas syampu rambut, pastikan rambut di lap dengan kering supaya ia tidak lembab yang boleh menjadi bakteria berkumpul dan memberi bau tidak enak.

Sama-sama kita sayangi diri sendiri. Jaga kebersihan, mandi dengan betul dan pakai wangian bukan sebab orang lain, tapi ia adalah cara kita menunjukkan kita sayang diri kita sendiri..

Post a Comment

8 Comments

Bae Roslan said…
wow lamanya boleh tahan sehingga 4 bulan? deodorant tyax tu bagus gak sebab ada anti gelap kan, sesetengah deodorant jadikan armpit lebih gelap
precious cla said…
Info berguna bagi mereka yang mengalami masalah badan berbau especiall, ketiak. Kadang penggunaan deodorant yang salah pun mampu mejadikan ketiak semakin berbau.
Atie Zieya said…
Thank you for sharing dekat mana titik yg perlu sembur minyak wangi.. selalunya tahu di leher or ketiak sahaja...
Sis Lin said…
Betul Kata Atie, kalau pakai apa pun pewangi, kena tau titik nasi nak sembur, baru bau tahan lama.. tersuka plak dengan produk ni laa, nak try juga laa, ketahanan sebotol dia tu buat tertarik, jimatttt...
Aerill Hassan said…
bau memang perkara penting. tiap kali nak keluar rumah mesti pastikan diri sendiri berbau wangi. btw first time dengan nama produk tyax ni. yg menarik tahan 4 bulan?! mmg wow
really good recommendation for those with this concern, I still remembered I used to have a schoolmate with this problem. 4months lasting really a good investment for a greater body smell. cheers, siennylovesdrawing
Nina Mirza said…
Kak nina dah guna Tyax. Memang best dna berkesan. Suka bau creamy caramel. Wangi giler!
Princesa3290 said…
Menarik perkongsian ni! Baca2 baru tau mana dtgnye bau badan ni 😊