Seminar ParenTHINK - Membuka mata dan hati jadi Parent yang Berfikir


Ilmu paling penting dan wajib semua parent ambil tahu, adalah ilmu tentang pengurusan anak sejak dari kandungan lagi. Itu lah ilmu parenting.  Seminat ParenTHINK yang huda sertai semalam menggupas topik tentang  Peranan Ibu Ayah Untuk Capai Potensi Anak-anak ( Dr Atiyah ) , Gadget dan anak-anak ( Adlil Rajiah)  , dan Kepentingan Bermain dengan Anak-anak. ( Dr. Putri Afzan Maria ). Gabungan 3 speaker hebat ni sarat dengan ilmu parenting yang sangat-sangat berharga!  


Anak-anak adalah harta paling berharga. Rasul SAW menyuruh kita mendidik anak sesuai dengan zamannya. Justru, ilmu parenting ni sangat perlu dipelajari dan diamalkan di samping ibu bapa membentuk diri sendiri menjadi hamba Allah bertaqwa, positif dan berkasih sayang tanpa syarat. 

Anak-anak itu UNIK, Multi-Intelligence. Tak semua anak mempunyai minat dan potensi yang sama .


Huda nak kongsi rumusan penting yang huda dapat dari seminar parenTHINK ini : -

1. Support minat anak2. JANGAN JADI PAGAR yang sekat potensi anak-anak 

2. Buat obeservation setiap anak. Setiap anak adalah berbeza dan unik!

3. Kawal screen time anak-anak. Anak-anak yang tidak di kawal screen time, boleh mengalamai masalah pergaulan, mata, sensory, behavior dan brain damage walaupun lahirnya normal. 

3. Golden Age anak-anak,  sejak dari lahir sampai umur 6 tahun, adalah fasa membentuk personaliti. EQ 90% IQ 10%. 



Bagaimana EQ itu terbentuk? Ada 4 komponen iaitu :- 

1. Sensory development

2.emotional building

3. Building relationship

4. Building Good memories


 Dr. Putri Afzan Maria juga rekemen untuk tonton movie Inside Out, dari movie ini kita akan lebih faham, bagaimana memories dan hubungan kekeluargaan yang tercipta pada usia awal 6 tahun pertama memberi impak pada kehidupan pada long term. 

Huda suka nak kongsi kata-kata dari Adlil Rajiah, analogi gadget kepada anak-anak :-

" Kalau kita bagi anak Gadget terlalu awal , atau tanpa kawalan. Sama macam kita bagi anak pandu kereta sendiri. 
Macamana anak boleh terbunuh secara fizikal bila pandu kereta sendiri, macamtu juga lah anak boleh terbunuh secara mental , jika kita bagi gadget kepada anak, tanpa mempersiapkan anak dengan kaedah yang betul , had dan sebagainya . " 
Semakin banyak kita belajar, kita akan sedar, betapa banyak kita tak tahu. Especially bab parenting. Huda tak nak anak-anak membesar jadi orang yang bersifat negatif, EQ dan IQ tak balance. Maka persiapkan ilmu parenting, dengan niat nak betulkan diri sendiri dahulu, kerana ibu bapa adalah role model dan cerminan anak-anak. 

Jika korang berminat nak tambah ilmu parenting, akan ada Chapter 2 Seminar Parenting yang akan membincangkan lebih mendalam. Jom klik link di bawah untuk daftar dan tambah ilmu parenting. 

https://dratiyah.onpay.my/order/form/web002

No comments