Pengalaman Mengamalkan Minyak Zaitun Al Ard Palestin


Minyak Zaitun memang banyak di pasaran, namun hanya satu jenama yang huda amalkan iaitu Minyak Zaitun Al'Ard. Selain minyak zaitun jenama Al-Ard, huda juga gunakan dua lagi produk keluaran Al-Ard iaitu zatar dan Qizha . Jom baca perkongsian huda tentang rangkaian produk Al-Ard ini.


Pengalaman Mengamalkan Minyak Zaitun Al Ard Palestin


Kenapa Pilih Minyak Zaitun Jenama Al-Ard?
Jenama Al-Ard yang berasal dari Palestin. Pengeluaran minyak zaitun Palestin bergantung pada air hujan dan penggunaan baja yang minimum. Hasilnya, penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa minyak zaitun Palestin mengandungi antioksidan Poly-phenol tertinggi di dunia kerana kawasan pergunungan di mana kebun zaitun memberi pendedahan cahaya matahari yang optimum dan membiarkan pokok mendapatkan hanya apa yang diperlukannya dari hujan. Pohon zaitun di Palestin berusia lebih dari 3000 tahun dan dirujuk secara khusus dalam Al-Quran dan hadis.

Extra Virgin Olive Oil ( EVOO) diperoleh dengan menghancurkan buah zaitun dan mengeluarkan jus segar. EVOO ini mengekalkan rasa zaitun yang sebenarnya, dan mempunyai kadar asid oleik yang lebih rendah daripada varieti lain. Ia mempunyai kepekatan vitamin dan mineral semula jadi yang lebih tinggi yang terdapat dalam zaitun
Pastikan yang berkualiti, kekal berkhasiat dan menggunakan botol kaca yang gelap yang boleh menghidari daripada terkena cahaya dan haba yang boleh merosakkan kualiti minyak zaitun tersebut. 


Cara Mengamalkan Minyak Zaitun Al Ard Palestin

Minyak zaitun extra virgin mempunyai rona hijau keemasan yang halus dengan rasa pedas ringan. 
Ia mempunyai titik asap yang lebih rendah daripada banyak minyak lain, yang bermaksud mudah terbakar pada suhu yang lebih rendah. Oleh itu, ia mungkin tidak sesuai untuk memasak dengan api yang tinggi. 

Anda boleh menggunakannya EVOO dalam salad, untuk membuat roti dan celup. Tumis ringan juga dapat dilakukan dengan menggunakan EVOO .



Misi Turunkan Berat Badan 

EVOO mengandungi asid oleik, sejenis lemak mono tak tepu yang telah dibuktikan menurunkan trigliserida dan meningkatkan HDL (kolesterol baik), yang selalunya berada pada tahap yang tinggi pada pesakit diabetes. Ia juga boleh meningkatkan hormon kenyang. Sebab itu anda akan rasa kenyang yang lama jika ambil minyak zaitun pada waktu pagi. 

Minyak zaitun extra virgin membantu menyokong matlamat penurunan berat badan anda dengan berkesan. 

Ini kerana kekuatan lemak asid lemak yang terdapat dalam minyak zaitun. Ini bermaksud bahawa pengambilan minyak zaitun extra virgin secara berkala menyebabkan rasa kenyang yang lebih tinggi. 

EVOO mengandungi kalori tetapi ia adalah jenis lemak yang lebih sihat dan merupakan alternatif yang baik untuk yang lain seperti mentega atau minyak , terutamanya jika anda sedang menjalani diet. 

Di Yunani, mereka menggunakan lebih banyak minyak zaitun daripada negara lain, adalah biasa untuk minum setengah cawan minyak zaitun dara tambahan dengan air limau setiap pagi agar tetap langsing, mencegah rasa lapar dan meningkatkan umur panjang. 




Demi Kesihatan Jantung, Otak dan Tingkatkan Imun Sistem 

Sebilangan kecil asid lemak Omega-3 dan Omega-6 yang terdapat dalam EVOO sangat penting untuk kesihatan otak. Secara ilmiah, telah dilihat bahawa penggunaan minyak zaitun extra virgin dapat membantu mengurangkan risiko penyakit Alzheimer. 

Satu kajian baru-baru ini yang diterbitkan dalam Annals of Clinical and Translational Neurology, menunjukkan bahawa zaitun zaitun extra virgin dapat membantu melindungi tisu otak daripada bahan toksik yang boleh menyebabkan penyakit Alzheimer. 

Manfaat kesihatan terbesar dari penggunaan minyak zaitun extra virgin terletak pada kualiti antioksidan yang kuat. Minyak zaitun extra virgin mengandungi polifenol yang bertindak sebagai antioksidan, mengurangkan tekanan oksidatif di seluruh badan anda. 
Antioksidan juga membantu dalam memperkuat sistem imun anda menjadikan tubuh anda lebih tahan terhadap jangkitan dan keradangan. 

Menurut US FDA, minum dua sudu minyak zaitun extra virgin setiap hari dapat mengurangkan risiko penyakit jantung, kerana kandungan  lemak mono tak tepu. Sebilangan antioksidan yang terdapat dalam minyak zaitun extra virgin seperti oleocanthal dan oleuropein terkenal dengan tindakan anti-radang dan membantu mengurangkan tahap kolesterol jahat yang boleh menjadi faktor risiko penyakit jantung.

Premium Palestinian Za'atar Blend ( THYME ) 


Huda juga gunakan Premium Palestinian Za'atar Blend dalam masakan pasta. Fungsi macam mix herb , jadi makanan memang akan extra sedap dengan aroma herbs berkualiti premium ni. 

PALESTINIAN BLACK SEED PASTE BLEND (QIZHA)

Pada waktu pagi atau malam , huda juga gemar minum air kopi di campur dengan setengah sudu Qizha ( Paste Habbatussauda dan Sesame Seed) yang sangat banyak khasiat untuk kesihatan. 

Qizha ini biasanya digunakan di timur tengah dan Afrika sebagai makanan ringan. Ia dicampur dengan madu, sirap atau gula. Ia juga dapat ditambahkan ke dalam adunan kuih untuk memberikan rasa yang lebih sedap.  Lepas ni nak cuba buat kuih letak Qizha ni..



Berminat untuk dapatkan Minyak Zaitun Al-Ard dan produk makanan sunnah macam huda amalkan ni? Boleh terus klik pautan di bawah untuk maklumat lanjut dan pembelian. 



Instagram: https://www.instagram.com/alardmalaysia/
Facebook: https://www.facebook.com/alardmalaysiaHQ/
Website: https://www.alamiliving.my/
Shopee : bit.ly/almshop


















Post a Comment

12 Comments

Farhana Jafri said…
Baru tahu minyak zaitan boleh mengurangkan risiko penyakit Alzheimer dan sakit jantung. Memang sesuai sangat start guna minyak ni dalam pemakanan kita seharian
Qeela said…
Indeed minyak zaitun antara item wajib ada kat rumah Qeela juga, mmg bnyk manfaat dan kegunaannya kan. Qeela pon suka guna brand Al-Ard ni 👍🏻😁
miedaJaz said…
Tak pernah guna brand nie lagi tapi bila baca Yg di share nie jadi minat pulak nak cuba...banyak khasiat minysk zaitun nie
Kitkat Nelfei said…
Wow, perlu dapatkan minyak zaitun ini jugalah untuk penyediaan makanan di rumah... Banyak benefits rupanya..
Sis Lin said…
Memang bagus minyak zaitun ni. Suami Sis kinum sesudu setiap pagi gitu aje, Sis plak nengok loya tekak hahahahaha...
Ruby said…
Minyak zaitun wajib ada kat rumah. Selalu restock juga. Nanti nak cuba brand ni. Hehehe
Ana Suhana said…
Kena beli juga lah minyak zaitun lepas ni. Boleh guna makan dgn salad. Khasiat pun banyak.
Cik Puan Ena said…
Uwhh ena ingat untuk masak je. Macam2 benefit yang ada dalam satu botol minyak zaitun ni rupanya
Madam N said…
minyak zaitun ni memang made in palestin ke untuk brand ni
Kak Fas said…
Belum pernah try ni sbb kak guna yg dr Olive House punya iaitu Olivie.... minyak zaitun mmg bagus cuma masa nak telan tu tutup hidung haha..
iena eliena said…
Ouh iena biasa masak pasta je guna olive oil.. Boleh minum dengan lemon ya.. Nanti nak cuba la. Thanks for sharing
yaya_flanella said…
Selalu guna minyak zaitun dalam masakan je lepas ni boleh amalkan sebagai sunnah untuk pengambilan harian pula