Migrain Sebab Datang Bulan , Semua Kerana Hormon!



Cek kalendar.. hari "itu" akan datang tak lama lagi. Huda dah prepare panadol, minyak angin semua. sebab antara pre menstrual sindrom yang huda alami adalah Migrain! Mula-mula huda risau juga, aku ni sakit apa lah, setiap bulan memang akan migrain, especially time nak datang bulan. Rupanya perubahan hormon dalam badan wanita, terutamanya hormon estrogen dan progesteron mempunyai kesannya yang tersendiri terhadap kesihatan! Tapi tak semua alami masalah sama. Itu lah namanya rezeki masing-masing.  





Jika anda sering diserang migrain ketika datang bulan, mungkin perubahan hormon inilah punca yang menyebabkan anda sering sakit kepala!

Pening kepala boleh berlaku apabila ada perubahan dalam tahap estrogen dalam badan.

Ketika datang bulan, wanita akan mengalami ketidakseimbangan hormon estrogen. Sakit kepala yang wanita alami semasa datang bulan ini turut dikenali sebagai menstrual migraine.

Menurut Dr Anne MacGregor daripada National Migraine Centre UK, hampir separuh wanita yang mengalami pening kepala percaya sakit yang mereka alami itu berkait rapat dengan tempoh haid yang mereka alami.

Sakit kepala yang disebabkan oleh period selalunya akan bermula pada 2 hari sebelum datang bulan hinggalah 3 hari selepasnya. Pada waktu ini, tahap estrogen dalam badan mula berkurang.

Serangan migrain pada waktu ini juga selalunya lebih teruk daripada biasa. Selain itu, sakit kepala ini juga mungkin akan berulang pada keesokan harinya.
Bukan perubahan hormon sahaja yang boleh menyebabkan sakit kepala!

Datang bulan atau period bukan satu-satunya punca sakit kepala dalam kalangan wanita. Ada juga punca lain yang mungkin menyebabkan migrain yang dialami jadi semakin teruk.

Sebagai contoh, wanita yang mengambil pil kontraseptif akan mengalami migrain yang lebih kerap apabila kadar hormon estrogen dalam badan mereka mula menurun. Keadaan ini selalunya berlaku ketika mereka berada dalam minggu ‘pill-free’.

Selain itu, wanita yang sedang menghampiri menopaus juga akan mengalami sakit kepala yang kerap. Sakit kepala ini selalunya berlaku akibat gangguan hormon dalam badan.

Wanita yang mengandung juga boleh mengalami pening kepala pada minggu awal kehamilan. Namun, pening kepala ini selalunya akan beransur pulih setelah kandungan mencapai usia 3 bulan.
Sakit kepala ini sebab hormon tidak seimbang atau kerana tekanan?


Tetapi, takkanlah semua sakit kepala yang dialami adalah berpunca daripada masalah hormon?

Sakit kepala juga boleh berlaku jika anda rasa stres atau tertekan. Tapi, bagaimana hendak bezakannya?

Sebagai permulaan, anda boleh mencatat tarikh anda diserang sakit kepala di dalam kalendar, dalam diari ataupun menggunakan aplikasi di dalam telefon bimbit.

Pastikan anda mempunyai data yang cukup sekurang-kurangnya selama 3 kali haid. Jika pening kepala selalu berlaku ketika anda hampir-hampir datang haid, maka tidak salah lagi, sakit tersebut pasti berpunca daripada ketidakseimbangan hormon.

Namun, jika sakit yang anda rasa bertumpu pada bahagian dahi dan sisi kepala anda, sakit ini mungkin berpunca daripada tekanan.

Selain itu, sakit kepala disebabkan oleh migrain atau tekanan selalunya mempunyai tanda-tanda berikut:
Sakit kepala berlarutan selama 4 – 72 jam.
Nampak bintik-bintik atau garisan ketika pening kepala.
Sakit kepala jadi makin teruk jika pesakit lebih aktif.
Sensitif terhadap cahaya, bunyi atau bau.
Rasa loya atau muntah-muntah.

Sakit kepala yang disebabkan oleh tekanan turut diikuti dengan rasa sakit pada bahagian leher dan juga bahu.
Bagaimana hendak hilangkan sakit kepala?

Jika anda kerap diserang sakit kepala, ada beberapa pilihan rawatan yang doktor boleh cadangkan bergantung kepada keseriusan sakit kepala yang pesakit alami.

Doktor mungkin akan mencadangkan kepada pesakit untuk melakukan perubahan dari segi gaya hidup untuk merawat sakit kepala yang mereka alami. Jika ia tidak berkesan, doktor akan memberi preskripsi ubat-ubatan mengikut kesesuaian.

Sakit kepala yang disebabkan oleh stress boleh diubati dengan ubat-ubatan seperti aspirin dan ibuprofen yang boleh didapati di farmasi berdekatan.

Wanita yang mengalami sakit kepala akibat hormon juga boleh ambil ubat yang sama. Namun, mereka yang kerap mengalami sakit kepala mungkin perlukan rawatan lain.

Antara ubat-ubatan yang boleh diberi kepada pesakit termasuklah:
Beta blockers
Anticonvulsants
Calcium channel blockers
Antidepressants

Doktor akan menyarankan pesakit untuk mengambil ubat-ubatan di atas mengikut keperluan masing-masing. Pesakit mungkin perlu makan ubat setiap hari ataupun ketika diserang sakit kepala.
Cara mencegah sakit kepala akibat hormon tidak seimbang


Jika anda kerap mengalami sakit kepala ketika datang bulan, anda boleh cuba ambil pil perancang kehamilan ataupun pelekat estrogen (estrogen patch) untuk mengurangkan sakit kepala yang anda alami.

Walau bagaimanapun, cara ini mungkin tidak berkesan untuk semua orang. Ada juga yang akan mengalami sakit kepala yang lebih teruk setelah mengambil pil perancang kehamilan.

Anda juga boleh gunakan pek ais untuk melegakan sakit kepala anda. Selain itu, rehat yang mencukupi dan mandi air panas juga antara langkah yang terbukti berkesan untuk merawat sakit kepala.

Walau bagaimanapun, jika anda menghidap sakit kepala yang berpanjangan dan tidak sembuh-sembuh, pastikan anda berjumpa dengan doktor dalam masa yang terdekat!

Sakit kepala boleh mengurangkan kualiti hidup seseorang dengan drastik. Oleh itu, jangan abaikan rasa sakit yang anda alami dan cuba ikhtiarkan sesuatu untuk meredakan sakit yang dihadapi.

Kredit : Hello Doktor

3 comments:

  1. Tak pernah jadi lagi, nak datang bulan kena migrain. Yang selalu jadi bila nak datang harinya, sakit kaki. kaki rasa lenguh semacam..

    ReplyDelete
  2. sama la kalau nak period.muntah la migrain la ,org tgk dah mcm morning sickness,tapi kalau morning sickness cik sue ni lagi teruk,macam kain buruk jadinya melepek terus huhuuuuu

    ReplyDelete
  3. Lepas kawen ni, saya ada masalah pulak bila nak datang bulan. Senggugut. Dulu time anak dara, elok je tak sakit..sekarang ni pulak baru nak sakit..hurm

    ReplyDelete