9 Tips Parenting - Membentuk Anak Yang Bermoral



Zaman makin canggih, dah masuk tahun 2020. Namun disebalik kemajuan bangunan tinggi pencakar langit, moral anak masa kini semakin runtuh menyembah bumi. Adab entah ke mana, nilai-nilai moral dan islam semakin pudar dalam gaya hidup mereka. Salah ibu bapa kah atau siapa yang patut di persalahkan?? 
Pendidikan pertama dan pembentukan moral anak-anak adalah di rumah. Huda sangat risau dan takut gejala tidak bermoral anak-anak zaman sekarang. InshaAllah, huda akan sentiasa berusaha nak didik anak-anak yang mempunyai kesedaran moral . Maka, kita sebagai ibu bapa mesti tahu bagaimana membentuk anak-anak yang bermoral. Jika tak tahu, jom kita kongsi tips di bawah :-


9 Tips Dalam Membentuk Anak Yang Bermoral 

1. Jangan pernah menjadiibu bapa yang ganas atau keras. Ini hanya boleh memupuk tabiat negatif seperti ketakutan, kebimbangan dan kekurangan keyakinan.

2. Mengingatkan anak-anak bahawa nilai moral sebenarnya tidak dalam rupa, kekayaan, status, kewarganegaraan, pendidikan dan lain-lain tetapi dalam amal baik dan hubungan baiknya dengan Allah.

3. Mengingatkan anak-anak terhadap tingkah laku buruk misalnya. buli, menipu, mencuri dan berbohong. Jelas sekali, jangan lakukan apa-apa perkara di atas.

4. Bantu anak-anak untuk menjadi insan yang baik dan berkongsi. Biarkan mereka melihat anda melakukan perbuatan yang murah hati, seperti memberi sedekah dan membayar zakat.

5. Melatih anak-anak untuk menghormati kata-katanya dan memenuhi janji mereka. Jelas sekali, jangan memungkiri janji sendiri.

6. Ajarkan anak-anak supaya bersikap adil dengan bersikap adil terhadap diri sendiri. 

7. Bantu anak-anak bersabar dengan memberi tugas-tugas atau permainan - yang memerlukan tumpuan, ketekunan dan daya tahan.

8. Bantu anak-anak bersifat jujur ​​dan tidak pernah berbohong, dengan memupuk keberaniannya daripada ketakutannya.

9. Ajarkan kepada anak-anak perbezaan yang ketara antara keberanian dan kebodohan, keyakinan dan kesombongan, kesopanan dan rasa malu, ketegasan dan kekasaran, kecerdasan dan penipuan.
Beritahu mereka cerita dari Sirah dan sejarah Islam yang membantu menunjukkan perbezaan ini.


Semoga Allah membantu kita membesarkan anak-anak kita dalam masa-masa yang mencabar ini.
Anak- anak ibarat kain putih, ibu bapa yang mencorakkan mereka

Artikel asal dari Dr. Hesham Al-Awadi

5 comments:

  1. Bagus sekali perkongsian parents untuk anak2...latih diri supaya dpt deliver dgn rutin.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas perkongsian. sangat bermanfaat :)

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas perkongsiannya...risau juga nak didik anak2 dalam dunia sekarang ni...

    ReplyDelete
  4. nice sharing..masih lagi mendidik diri untuk jadi parents yang disayangi anak2 :-)

    ReplyDelete