Advertisement

Rahsia 8 Jenis Pintu Rezeki



Rahsia 8 Jenis Pintu Rezeki | Setiap hari adalah " REZEKI". Rezeki untuk hidup bernyawa dan teruskan misi menambah amalan-amalan baik untuk kita penuhkan buku amalan yang bakal menentukan nasib kita di alam akhirat kelak. 



Pernah tak satu hari tu kita rasa, ya Allah murah yer rezeki, amalan apakah agak yer aku buat sampai Allah limpahkan rahmat kasih dan sayangNya untuk kita..

Jom kita sama-sama ketahui Rahsia 8 Jenis Pintu Rezeki 

1. Rezeki Yang Telah Dijamin

Jika anda rasa anda kekurangan rezeki, anda salah. Allah telah menjamin rezeki anda sejak anda berada di dalam kandungan lagi.

‎وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

“Tidak ada satu makhluk melata pun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin Allah rezekinya.”
(Surah Hud: 6)

2. Rezeki Kerana Usaha

Walaupun rezeki telah ditetapkan oleh Allah, itu tidak bermakna anda perlu berdiam diri dan menunggu sahaja rezeki muncul. Anda juga perlu berusaha kerana ia merupakan salah satu ikhtiar dan usaha anda menjemput rezeki.

وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى

“Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya.”
(Surah An-Najm: 39)

3. Rezeki Kerana Bersyukur

Allah sangat sukakan hamba-Nya yang sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang diberikan. Sekiranya bersyukur, Allah akan menambah lagi rezeki kepada anda.

لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu.”
(Surah Ibrahim: 7)

4. Rezeki Tak Terduga

Kadangkala, ada juga rezeki yang datang tanpa diduga.

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا( ) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan menjadkan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.”
(Surah At-Thalaq: 2 – 3)

5. Rezeki Kerana Istighfar

Salah satu faktor yang menyebabkan rezeki tersekat adalah dengan melakukan dosa. Dengan memohon ampun dan istighfar, Allah akan membuka pintu rezeki yang telah tertutup.

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ( ) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا

“Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memprbanyak harta.”
(Surah Nuh: 10 – 11)

6. Rezeki Kerana Bernikah

Tidak dapat dinafikan bahawa dengan bernikah mampu menggabungkan rezeki masing-masing menjadi satu rezeki yang lain.


وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ

“Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka Allah akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya.”
(Surah An-Nur: 32)

7. Rezeki Kerana Anak

Ramai yang mengatakan bahawa anak boleh membawa rezeki. Islam menjawab, saat seorang bayi dilahirkan ke dunia, maka saat itu juga ia membawa rezeki.

وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ

“Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
(Surah Al-Israa’: 31)

8. Rezeki Kerana Sedekah

Sedekah merupakan penawar daripada kemiskinan. Saat bersedekah, Allah akan membalas dengan balasan sepuluh kali ganda daripada rezeki yang anda berikan untuk bersedekah.


‎مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً

“Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (infak dan sedekah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak.”
(Surah Al-Baqarah: 245)


Alhamdulillah, jom kita banyakkan bersyukur dan beristigfar agak pintu rezeki kita sentiasa terbuka luas. Bagi yang dah kahwin tu, jaga hubungan suami isteri, jaga adab dan keharmonian rumah tangga. Untuk si ibu dan si ayah, layan anak sebaiknya, jangan pernah anggap anak-anak itu beban atau stress dengan perangai mereka. Anak-anak adalah asbab rezeki kita melimpah ruah. Dan paling penting, jadikan sedekah itu rutin harian kita. InshaAllah, satu demi satu pintu rezeki terbuka luas untuk kita. Andai rezeki di dunia kita di tangguhkan Allah, yakinkan rezeki di akhirat kelak berlipat kali ganda hebatnya. Maka, jom jemput rezeki setiap masa.