Fadhilat Ucap Alhamdulilah 3 Kali

Assalamualaikum. Baru-baru ini huda ada dengar tentang fadhilat zikir Alhamdulillah yang di ulang 3 kali. Nak tahu kenapa ulang ucap Alhamdulillah 3 kali?

Hadits yang menjelaskan tentang keutamaan mengucakan Alhamdulillah dan fadhilat yang terkandung di sebalik ucapan Alhamdulillah.

Dari Jabir R.A Rasulullah S.A.W bersabda :

" Allah S.W.T tidak memberi suatu nikmat kepada seorang hamba, kemudian ia mengucapkan Alhamdulillah, kecuali Allah menilai ia telah mensyukuri nikmat itu. apabila ia mengucapkan Alhamdulillah yang kedua , maka Allah akan memberinya pahala yang baru lagi. Apabila ia mengucapkan Alhamdulillah untuk yang ketiga kalinya , maka Allah S.W.T mengampuni dosa-dosanya. " ( HR. Hakim dan Baihaqi)




Dari hadis di atas kita sudah tahu fadhilat ucap Alhamdulillah yang di ulang 3 kali, ucapan Alhamdulillah tanda kita syukur, ucapan Alhamdulillah ke dua Allah akan beri pahala, dan ucapan Alhamdulillah yang ke tiga Allah akan ampunkan dosa.

InshaAllah, jom mari kita sama-sama amalkan ucap Alhamdulillah sebanyak 3 kali, semoga bertambah keberkatan hidup kita. Amin.

some_text

Post a Comment

4 Comments

azlina ina said…
alhamdulillah..baru selesai singgah sini pula.Terimakasih ilmu pagi ini
Mummy Audya said…
Alhamdulillah good info
Yaya Mohd said…
salam huda... =)

Alhamdulillah. nice sharing huda..tq ^_^
Unknown said…
Iklan underwear yang ditayang pada pendapat peribadi saya tidak menghormati dengan content. Thanks anyways.