Masalah hidup Ibarat Garam

12:43 pm
Alkisah...


Seorang murabbi datang mendampingi mutarabbinya, yang entah kenapa mutarabbinya sering murung sahaja kebelakangan ini. "Kenapa ana tengok, muka antum asyik murung je ni? Antum ada masalah ke?" Tanya si Murabbi.

"Entahlah Akh, susah ana nak cakap, ana banyak sangat terbeban dengan masalah sekarang ni. Susah untuk ana tersenyum. Masalah tu asyik datang je," jawab si mutarabbi sambil mengeluh.

Si Murabbi tersengih melihat, keluhan mutarabbinya. "Akh, boleh antum ambilkan ana segelas air dan dua genggam garam? Ana ingin memperbaiki semula hati antum yang dalam gelisah tu." Perintah si Murabbi sambil memberi solusi.

Si mutarabbi pun berusaha mengambil apa yang disuruh murabbinya, walaupun dalam keadaan terpaksa.
Si mutarabbi pun, melaksanakan perintah murabbinya dan datang semula kepada Murabbinya.

"Ok, Akh cuba antum masukkan segenggam garam tu dalam segelas air tu," kata si Murabbi.
"Ok, cuba minum sikit air tu?" Perintah si Murabbi sambil tersengih, tahu mutarabbinya akan terkelat kemasinan.

Tanpa berfikir apa2, si mutarabbi pun minum sikit segelas air tu.
Lepas minum sikit, wajah si mutarabbi pun bertukar menjadi kelat.

"Macam mana rasa dia?" tanya si Murabbi sambil tersenyum.

"Akh, antum nak seksa ana ke? Sangat2 masin... huhu" jawab si mutarabbi dengan wajah yang kekelatan.

Si Murabbi ketawa sahaja melihat wajah mutarabbinya yang kekelatan menahan kemasinan.
"Ok, sekarang antum ikut ana." Perintah si Murabbi kepada mutarabbinya untuk mengikutinya.



Si Murabbi membawa mutarabbinya ke tasik berdekatan dengan tempat mereka.
"Ok, sekarang segenggam garam yang satu lagi, antum tebarkan ke tasik tu" Arah si Murabbi kepada mutarabbinya.

Tanpa berfikir apa2, si mutarabbi pun tebarkan segenggam garam tu ke tasik, tanpa bertanya.
Rasa masin yang dimulutnya masih lagi tak hilang. Dia rasa macam nak meludah je, tapi dia fikir macam tak sopan pula nak meludah depan murabbinya.

"Ok, sekarang cuba antum minum sedikit air tasik tu, jangan risau... InshaALLAH bersih" kata si Murabbi sambil mencari batu yang selesa untuk didudukinya, di tepi tasik.

Si mutarabbi pun menangkupkan kedua tangannya, mengambil air tasik, dan mula meneguk air tasik yang segar itu. Ketika air tasik yang dingin dan segar mengalir di kerongkongnya, si Murabbi pun bertanya kepada mutarabbinya, "Macam mana rasa air tasik tu?"

"Hehe, segar sekali Akh," kata si mutarabbi tersengih sambil mengelap bibirnya dengan tangannya.

"Antum ada rasa masin, garam yang antum tebarkan tadi?" Tanya si murabbi kepada mutarabbinya.

"Hehe, tak de Akh, terasa sedap pulak air tasik ni" kata si mutarabbi tersengih sambil mengambil air dan meminumnya lagi, untuk menghilangkan rasa masin yang masih pekat dilidahnya.

Si murabbi hanya tersenyum melihat gelagat mutarabbinya, terus membiarkan sebentar mutarabbinya meminum air tasik yang segar.

"Akh," menyelah si Murabbi setelah mutarabbinya selesai minum.





"Segala masalah dalam hidup ni samalah macam segenggam garam tadi. Tak kurang, tak lebih. Hanya segenggam garam. Banyaknya masalah dan penderitaan yang antum rasai sepanjang hidup antum, itu sudah menjadi ketetapan ALLAH swt, sesuai untuk diri antum. Setiap manusia yang lahir ke dunia ni pun sama je semuanya. Tak ada satu pun manusia, walaupun dia seorang Nabi, yang bebas dari penderitaan dan masalah." Jelas sang guru kepada si mutarabbi yang mula fokus mendengar.

Si mutarabbi terus terdiam, mendengarkan apa yang dijelaskan murabbinya.

"Tapi Akh, ni ana nak bagitahu pada antum, rasa masim ibaratnya adalah penderitaan yang antum alami, sangat2lah bergantung kepada betapa cekalnya Hati antum untuk menampung dan menerimanya dengan Ikhlas."

"Jadi Akh, kalau antum tak nak rasa sedih dan menderita, berhentilah jadi Gelas. Antum, jadikanlah Hati didalam dada antum tu sebesar tasik tadi, lapangkanlah seluas2nya untuk menerima cabaran dan ujian dalam hidup. InshaALLAH, smeuanya akan tenang..."

C&P - Kredit to ArrifinZulkifli

No comments:

Powered by Blogger.