Dekat Tapi Jauh.

4:06 pm
Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah, bertemu kita dengan hari Jumaat di bulan Ramadhan, hari ke 16 hari ini.

Hari ini tenang dan mendung dibumi Kuala Terengganu, terasa rahmat Allah memayungi kami.

Niat hati teringin nak solat subuh berjemaah di surau dekat dengan rumah, tapi apakan daya, baby hakim bangun dan nangis merengek. Redha sahajalah, biar en.suami yang pergi sendiri solat subuh berjemaah hari ini. InshaAllah, semoga pengorbanan huda yang sedikit ini Allah balas satu hari nanti dapat solat subuh jemaah di Masjidil Haram pula. Amin...

Hari ini huda telefon mak di kampung, bertanya khabar dan tanya resepi agar-agar susu. Sebelum ini memang tak pernah buat tanpa bantuan dan tunjuk ajar mak. Kedengaran suara mak diganggang telefon, buat huda terasa dekat dengan mak, walaupun jauh dari segi jarak. Benar lah, bila seseorang berada dihati kita, biar pun jauh beribu batu terasa dekat sangat dihati. Homesick makin terasa. counting days nak balik kempung next weekend. 

Ada lagi satu benda yang jauh tapi dekat dengan huda. 
Masjidil Haram. Bila tengok gambar, Ya Allah, terasa dekat sangat dengan hati. 

Tengahari tadi, huda sempat luangkan masa tengok Khutbah Jumaat dari Mekah di Astro Oasis. 
Khatib menangis sebak sambil berkhutbah, huda pun terasa sebaknya bila beliau berkongsi tentang Ramadhan. Sedih sebab Ramadhan semakin hari semakin meninggalkan kita. Beliau kata saat Ramadhan tiba kita harus mengucap tahniah kerana ketibaan bulan yang penuh keberkatan, namun di saat Ramadhan meninggalkan kita, kita harus mengucapkan takziah kerana Ramadhan tahun ini akan pergi. Hilang rahmat dan keberkatan Ramadhan yang sangat hebat yang Allah janjikan.

Jom baca ini, adik huda forwadkan. Baca dan fahami. 

" Malam raya. Ibu mengetuk pintu bilikku. Menghulurkanku sepucuk surat. 
“Apa ni, mak?” “Ada orang bagi tadi. Untuk kamu.”

 Ibu berlalu pergi ke ruang tamu, menyambung kerja menghias rumah dengan adik dan kakak. Jam sudah menunjukkan hampir pukul 1 pagi. Dengan cermat, aku membuka sampul berisi surat. Ku teliti tulisannya. Kemas. Tulisan siapakah ini? Tidak ku kenali. Bersila di atas katil. Ku amati bait-bait tulisan di helaian surat. Ringkas saja isinya. 

“Assalamualaikum. Maaf mengganggu. Sebenarnya sudah lama saya memerhatikan awak. Awak boleh panggil saya stalker kalau awak nak. Sebelum puasa lagi, saya nak sangat jumpa dengan awak. Awak tahu tak betapa saya berkenan dengan awak?

” Hatiku mulai berdebar-debar. Rupanya aku ada peminat dalam diam.

 Mesti awek ni. Kembang kuncup sekejap hidungku. Tersipu-sipu. Tak sabar-sabar lagi, terus aku membaca perenggan yang seterusnya. “Sejak tahun-tahun dulu lagi sebenarnya saya dah lama follow awak. 

Awak saja tak sedar kewujudan saya. Saya intai di facebook awak, status awak, awak kata awak suka ke masjid dekat rumah awak ni bila nak solat terawikh. Saya buat keputusan untuk ke masjid yang awak sebutkan. Namun, hampa. Saya tak nampak kelibat awak di situ. Saya tunggu dan tunggu, awak tak datang-datang juga. Selama dekat 9 malam saya tunggu awak. Kecewa sendiri. 

Saya decide untuk meninjau-ninjau masjid dan surau yang berdekatan dengan rumah awak, tapi hampa juga. Awak juga tiada di mana-mana. Lalu, saya tekad cuba ke rumah awak. Saya dapati awak ada saja di rumah. Tak ke mana-mana. Saya nampak awak sibuk dengan laptop dan henfon awak. Fikir saya, mungkin awak ada seseorang yang sangat istimewa.

 Bila habis saja orang bersolat terawih, awak keluar lepak dengan kawan-kawan makan-makan. Begitulah rutin awak setiap hari. Saya cemburu. Padahal awak tak tahu, andai awak kenal saya, awak akan tahu saya lebih istimewa dari orang yang awak suka tu. Awak tak tahu, perasaan saya pada awak jauh lebih dalam berbanding sesiapa pun yang awak kenal. Lebih anggun dan menawan dari gadis-gadis yang awak kenali.” 

Aku berkerut kening. Dalam hati, dia ni menakutkanlah. Syok sendiri ke minah ni? Aku menyambung baca. 

“Saya sedih. Sangat sedih. Saya tetap menanti awak di pintu masjid yang awak katakan. Setia menanti. Cuma nak melihat awak. Di malam ke-18, awak muncul akhirnya. Awak tahu tak, betapa saya happy sangat dapat tengok awak? Walaupun awak tak perasan saya, saya tak kisah. 

Tapi, gembira saya tak lama. Awak hilang lagi. Tak datang lagi ke masjid. Saya pergi ke masjid itu tiap kali masuk waktu solat. Dengan harapan awak ada sama berjemaah. Tapi, hampa bertubi-tubi. Bayang awak pun saya tak nampak. Di siang hari, ada saya ke rumah awak. Saya dapati awak selepas Subuh, tidur sampai Zohor. Selepas Zohor, tidur sampai Asar. 

Andai tak tidur, sibuk dengan fon. Malam kadang-kadang awak tidur, banyaknya berjaga. Tak habis-habis dengan internet dan gajet. Kadang-kadang saya terfikir, awak tak bosankah menghadap benda-benda tu? Apa penting sangatkah mereka? Saya tunggu seperti biasa di masjid. 

Tiap malam tanpa jemu. Hinggalah malam terakhir terawih. Awak tak hadir juga. Saya kecewa. Saya sedih. Malam itu saya menangis cukup-cukup. Biarlah tumpah seribu air mata sekalipun. Pedihnya hati ini. Betapa awak tak peduli. Tak pedulikan saya. Tak pedulikan kehadiran saya. Tak pedulikan kesetiaan saya selama ini. Tak peduli yang saya sayang awak. Sayang awak sangat-sangat. Tak peduli yang saya ambil berat tentang awak sangat-sangat. Jauh di sudut hati saya sebenarnya, saya nak tengok awak jadi pemuda yang soleh. Sebab itulah tanpa jemu, saya tunggu awak di masjid tiap masa dan ketika.

 Tinggalkan dosa, tinggalkan benda-benda lagha. Namun, hajat tak kesampaian. Cukuplah sampai sini. Saya ambil keputusan untuk pergi. Tak mahu ganggu awak lagi. Biarlah awak dengan hidup awak. 

Siapa saya di mata awak? Sesuatu yang tidak bermakna saja pada awak. Biar berjauhan. Awak kenal siapa saya.

” Aku menggigil sedikit membaca baris terakhir. Ku gagahkan diri jua. “Saya Ramadhan. Jaga diri, jaga iman. Selamat tinggal.” 

Aku terkedu. Kelu membisu. Air mata mulai menitik ke atas warkah misteri itu. 

Ya Allah. Ku tinggalkan surat tadi, berlari keluar untuk bertanyakan mak siapa yang bagi.

 Mak menggeleng tak tahu. Bila masuk kembali, surat itu telah diterbangkan angin melalui tingkap. Hilang.

 Melihat orang lain beraya, aku juga mahu sakan beraya dengan orang tercinta. Tapi, selama ini aku buat semberono ala kadar saja pada Ramadhan Allah. Air mata mengalir tak tertahan lagi.

 Aku pendosa yang lupa Allah Maha Memerhati. Kesal 150 juta kali. Jgn biar ending kisah anda sebegini TRAGIS !!  jangan biarkan ramadhan pergi dengan tangisan sesalan tapi tangisi pemergian kerana bimbang kita tak bertemu lagi dengan nya. "

Semoga kita manfaatkan sebaik-baiknya peluang Allah hadiahkan. Jangan jadikan Ramadhan jauh dengan kita.

Allah itu sentiasa dekat pada kita, tak pernah jauh, namun kita yang jauh dari Allah kerana terlalu lalai dengan dunia yang sementara ini. Ya Allah, jadikan aku hambaMu yang sentiasa dekat padaMu.

Sekian coretan ceritahuda hari ini. Selamat berpuasa dengan kualiti puasa yang terbaik.




some_text

No comments:

Powered by Blogger.